BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
    Incepem. M3 E30. 1986. Unii ar spune ca este doar un ursulet cu aripi largite, un spoiler doua in plus si o serie limitata. In realitate diferente sunt multe: stalpul C mai inclinat, portbagajul din fibra de sticla, trenurile de rulare, franele, caseta de directie mai scurta, bratele puntii fata din aluminiu sau bateria amplasata in portbagaj. Evident alt motor si cutie de viteze: motorul S14 este derivat de la F1: un 2.300 cmc cu 4 pistoane in linie si 4 supape pe cilindru. 200 CP cu 6.750 rpm care atingea 0 - 100 km/h in 6.9 sec si o viteza maxima de 238 km/h. De fapt avem de-a face cu performante motorsport, ca doar a fost conceputa pentru omologare in Group A Touring Car racing. Au fost produse mai multe editii, unele speciale, iar din pacate productia s-a incheiat in 1991. Sa trecem si la niste date mai exacte:

Versiune
Productie
    An fabr.
ECE (non-cat)
5.187
    07/85 to 08/89
ECE (cat/195 hp)
3.544
    10/85 to 05/89
ECE (cat/215 hp)*
1.914
    09/89 to 12/90
NA (cat)
5.300
    03/87 to 12/90
ECE Evolution I (non-cat)**
505
    02/87 to 05/87
ECE Evolution II (non-cat)
501
    03/88 to 06/88
ECE Sport Evolution (cat)
600
    12/89 to 03/90
ECE Europa Meister 88 (cat)
148
    10/88 to 11/88
ECE Johnny Cecotto (cat)
480
    04/89 to 07/89
ECE Roberto Ravaglia (cat)
25
    07/89
            *inclusiv editia Swiss E30 M3 Cecotto
        **inclusiv editia French E30 M3 Tour de Corse

Motor
    Motorul standard S14 are 2.302 cmc si dezvolta 200 hp la 6.750 rpm. Productia pentru North America a introdus si catalizatorul, care a scazut din putere la 192 hp. O a doua versiune cu catalizator a lui S14 a fost introdusa in 1989 pentru editia speciala Cecotto/Ravaglia: 215 hp la 6.750 rpm, devenind mai tarziu motorul standard pentru versiunile europene. Cea mai puternica devoltare a motorului de 2,3 litrii a cunoscut-o evo 2, in 1988: fara catalizator, scoate de sub capota 220 hp la 6.750 rpm. 225 km/h. versiunea finala a lui S14 a suferit ceva schimbari: 2.467 cmc cu catalizator si 238 hp la 7.000 rpm, cu care a fost echipat Sport Evo.
Gallery


Cutia de viteze
    2 tipuri, acelasi fel. Getrag 260: 5 viteze manual. Difera prin pozitionarea treptelor: tip "dogleg" la cele europene si normal, tip "H" pentru North America. Ceva reprize...
ECE: 3.72 (1), 2.40 (2), 1.77 (3), 1.26 (4), 1.00 (5)
NA: 3.83 (1), 2.20 (2), 1.40 (3), 1.00 (4), 0.81 (5)

Suspensii
    Fata de ursulete are unele modificari, intarind rezistenta si stabilitatea. In 1988 s-a introdus EDC (Electronic Damper Control) cu 3 setari: Konfort, Normal si Sport.

Evolution 1
    A fost proiectata mai sportiva pentru competitiile la care lua deja parte M3 E30. Cateva mici modificari la motor (non-cat.) care insa nu au sporit puterea, alte jante si logo-ul ///M3 imprimat pe praguri sunt diferentele fata de original. Numai 505 bucati Evo 1 au fost produse incepand cu iarna lui 1987, beneficiind de toate culorile unui M3 E30. 230 km/h.

Evolution 2
    Spre deosebire de evo 1, evo 2 a avut parte de unele schimbari la motor (non-cat.): pistoane noi ce au ridicat sporit compresia, priza de aer a fost imbunatatita, administrarea motorului la fel. Puterea a crescut la 220 hp, tot 6.750 rpm. Invelisurile camelor sunt albe, pictate cu cele 3 culori M, la fel ca si la evo 1. Unele elemente au fost modificate, aducand un minus de 22 kg. Evo 2 a benficiat doar de 3 culori: Misano Red (236), Macao Blue metallic (250) and Nogaro Silver metallic (243). In plus, spoilerele au fost modificate, scaunele au fost inscriptionate cu cele 3 culori M, la fel si pragurile (provenite de la evo 1) si in final consola centrala inscriptionata cu numarul de producite, dintr-un numar de 500 de bucati. 244 km/h.

Evolution 3 / Sport Evolution
    Produs intre 1989 si 1990, a fost cea mai modificata serie evo M3 E30, cu un numar de 600 de bucati. Pistoanele au fost din nou revizuite, iar valvele largite, capacitatea motorului ajungand la 2.467 cmc. Duze speciale au fost create pentru a pulveriza ulei sub pistoane si a le pastra reci. Ca si la evo 2, au fost modificate unele elemente (chiar si rezervorul a fost micsorat), pentru a scadea greutatea bolidului. Optiuni precum sunroof, computer de bord sau aer conditionat au fost si ele eliminate pentru a elimina cat mai mult din greutate, dar puteau fi comandate ca optiuni. Un element foarte important adus la sport evo il reprezinta spoilerele, care au 3 nivele de setari: Monza, normal si Nurburgring. Garda la sol a fost si ea micsorata cu 1 cm fata de acum banalul M3 E30, volanul si frana de mana au fost schimbate, iar scaunele sport Recaro au devenit standard. Rezultatul final a fost un motor (cat.) de 2.467 cmc si 238 hp la 7.000 rpm. Sport Evo a fost produsa numai in culorile Jet Black (668) cu dungi rosii pe spoilerul fata si Brilliant Red (308) cu dungi negre pe spoilerul fata. Ca si la evo 2, pe consola centrala a fost introdusa o placuta cu inscriptia Sport Evolution 1990, dar fara numarul de productie. 250 km/h.

Tour de Corse
    Cu toate ca poate nu este considerat un model oficial al BMW AG, E30 M3 Tour de Corse este o editie speciala M3 evolution produsa de BMW Franta, dedicata in exclusivitate pietei franceze, pentru a celebra trofeul castigat de francezii Bernard Beguin si Jean-Jacques Lenne la raliul Tour de Corse. Pragurile sunt preluate de la evo 1 si inscriptionate cu logo-ul ///M3, scaunele la fel, consola centrala este semnata de cei doi piloti francezi, motorul are cateva schimbari, in rest este un M3 E30 clasic. Un numar de aproximativ 200 unitati au fost produse, toate avand aceeasi culoare Diamond Black metallic (181), cu sunroof, computer de bord si reglaje pe inaltime.

Europameister
    BMW a decis fabricarea unei serii limitate de 148 unitati Europameister de strada, ca urmare a dominarii in 1988 a sezonului Touring Car. Sunt bazate pe originalul M3 E30 de 195 hp (cat.). Toate au fost vopsite cu Macao Blue metallic (250), iar pe consola centrala a fost introdusa o placuta cu inscriptia "Europameister 1988 auf BMW M3" semnata de Roberto Ravaglia.

Cecotto
    Nenumaratele victorii al lui Johnny Cecotto au dus la fabricarea unei editii speciale de 480 unitati: motor S14 2.300 cmc, 215 hp la 4.600 rpm. Acest motor a devenit in 1989 de baza penru M3 E30 si poate fi deosebit prin fundalul rosu a inscriptiei M POWER de pe motor. Doar 3 culori au fost disponibile pentru aceasta serie limitata: Misano Red (236), Macao Blue metallic (250) sau Nogaro Silver metallic (243). Spoilerele au fost preluate de la evo 2, scaunele sport de la M3 E30 clasic, iar pe consola centrala a fost introdusa placuta cu semnatura lui Johnny Cecotto si numarul de productie. Este posibil ca Swiss Market sa fi beneficiat de inca 50 de unitati semnate Cecotto de 211 hp, dar fara numarul de productie inscriptionat.

Ravaglia
    Imediat dupa productia serii Cecotto, au fost produse inca 25 unitati identice cu aceasta, dar purtand semnatura lui Roberto Ravaglia si cu destinatia U.K.

Cabrio
    Datorita prouctiei reduse, doar 786, au fost prelucrate manual. La inceput in 1988 au fost echipate cu motorul de 200 hp (non cat.) si 195 hp (cat.), iar dupa un an cu cel de 215 hp.

Versiune
Productie
  An fabr.
ECE (non-cat)
136
  06/88 to 09/88 & 04/89 to 06/89
ECE (cat/195 hp)
174
  07/88 to 09/88 & 03/89 to 06/89
ECE (cat/215 hp)
476
  03/90 to 06/91


© Copyright Daniel nch 2007